Billede til blogindlæg

Unge vælger Ungdomsøens oprindelige logo i nye farver

Ungdomsøen har fået ny visuel identitet og et nyt logo, som vi er stolte af. Men i den proces har vi fejlet. Øens unge blev ikke involveret tilstrækkeligt. Derfor blev en arbejdsgruppe nedsat, hvor unge hackede processen, inviterede til ø-råd og har valgt det oprindelige logo.

Der er minder, følelser og historie forbundet med Ungdomsøens logo for mange af de unge, der har været med til at udvikle fællesskabets dogmer, vision og retning. Det er et symbol, som er blevet til både kageforme, tatoveringer og julepynt.

Derfor fejlede vi hos Ungdomsøen, da vores nye visuelle identitet blev udviklet. Her oplevede flere unge ikke, at de blev inviteret med ind i processen, hvor også logoet blev justeret. For at rette op på det blev en arbejdsgruppe af unge nedsat og designede en inkluderende proces.

Et inkluderende udtryk

Formålet med at udvikle en ny visuel identitet var at forme et udtryk, som vil nå og rumme en større mangfoldighed af unge. Det grafiske udtryk er skabt af et innovativt bureau af unge grafikere fra København, farverne kommer fra øens omgivelser, og skrifttypen er udviklet af unge franske grafikere.

Da logoet blev justeret til en ny version, forandredes også en stor del af Ungdomsøens identitet, mener Iben, som har engageret sig i fællesskabet siden 2016. Her er hun blandt andet en del af gruppen Øxplorerne, der udvikler øens fysiske rammer.

”Jeg oplevede, at der ikke havde været en proces. Jeg syntes ikke, det var klart, hvad det kunne ændres. Ved at ændre logo ændrer man en stor del af identiteten. Jeg syntes, det var svært, at jeg ikke havde fået mulighed for at fortælle, hvad det betød for mig,” siger hun.

Unge stifter arbejdsgruppe

I begyndelsen af udviklingen af den nye visuelle identitet blev øens unge inviteret til en workshop, hvor alle forslag og perspektiver blev hørt. Men vi var hos Ungdomsøen ikke gode nok til at give indblik i, at også logoet kunne blive justeret af det bureau, der har skabt det grafiske udtryk.

Iben rakte ud til Ungdomsøens Fællesskab, hvor flere delte hendes oplevelse af ikke at blive hørt. Sammen med engagementsteamet hos Ungdomsøen blev en arbejdsgruppe af unge nedsat. De udviklede en inkluderende proces med stikprøveundersøgelser og dialog, hvor unges synspunkter blev udvekslet.

”Så fik vi stablet på benene, at der skulle gøres noget nyt. Så snart jeg fik fat i kontoret, blev det taget seriøst, at vi var mange, som ikke var glade. Da I blev opmærksomme på det, så kom der en ny proces. Jeg synes, det blev taget fint i mod fra kontoret. Det blev taget seriøst,” siger hun.

Den første workshop om udviklingen af Ungdomsøens nye visuelle identiet var på øen, hvor unge engagerede og unge grafikere var med og delte ideer.

En god ny proces

Processen blev afrundet med et ø-råd, hvor argumenter fra øens unge blev delt. Her stemte de om, hvorvidt det oprindelige logo eller det nye, justerede logo skulle videreføres. Afstemningen var tæt. Øens unge valgte, at det oprindelige logo med farverne fra den nye visuelle identitet skal repræsentere Ungdomsøen.

Det var en enormt vigtig aften, hvor der blev lyttet til alle perspektiver, fortæller Augusta, som var en af de unge, der deltog. Hun bor på Ungdomsøen som Giv-Et-År-engageret sammen med fem andre unge.

”Jeg var jo forholdsvis ny hos Ungdomsøen, da hele et her med logoet kom op. Så den her snak var mit første møde med unge og ungemagt. Det var meget badass af Ungdomsøen tage det op igen. Unge krævede virkelig at blive inddraget. Men jeg gik også ind til det hele uden at have den stærke holdning. Jeg var ny, og det kom lidt bag på mig, hvor meget logoet betød,” siger hun.

Øens unge har talt

Det blev et trygt rum med plads til at dele holdninger og følelser, fortæller både Iben og Augusta, som var til ø-rådet. De er glade for den nye proces og for logoet, som for dem begge repræsenterer Ungdomsøens historie og vision.

”Jeg synes, det er et rigtigt pænt logo. Jeg er totalt tilfreds. Jeg havde ikke de store holdninger, men jeg er glad for, hvordan det er blevet,” siger Augusta.

”Jeg er rigtigt glad for logoets form og det, vi endte med, da vi havde ø-rådet. Det repræsenteret en masse ting fra før åbningen og til nu. De frivillige. Fællesskabet. Vi har også lært, hvad det er, der påvirker os. Så det er et fælles ansvar, at vi er gode til at efterleve vores egne dogmer og spørger hinanden, når vi er i tvivl. Det, håber jeg, kommer ud af den her proces,” siger Iben.

Det har været en proces med gode intentioner, fejl og læringer for alle omkring Ungdomsøen. Vores nye visuelle identitet er udviklet af unge grafikere og kan hackes af øens unge. Vi har både bevaret det, som er vigtigt for øens kerneengagerede, og fået en visuel identitet, som kan nå flere unge. Og det er vi stolte af.