1. Generelt
1.1 Ankomst til Ungdomsøen
Ved ankomst til Ungdomsøen vil I på kajen eller ved henvendelse i kiosken blive mødt af øens unge. Ved større arrangementer vil I blive modtaget af en afviklingsansvarlig og blive introduceret for Ungdomsøens gode råd og retningslinjer.
1.2 Ungdomsøen er ægte åben
På Ungdomsøen ønsker vi at skabe møder på tværs, og det forventer vi, at vores gæster er (ægte) åbne over for. I praksis betyder det, at I ikke er alene på Ungdomsøen under jeres ophold. Der vil være mange forskellige grupper med hvert deres formål, og det er naturligt at hilse og være nysgerrige på øen øvrige gæster. Fra tid til anden arrangerer Ungdomsøen fælles aktiviteter, som alle kan deltage i. Det kan være lejrbål om aftenen, fællessang i amfiteatret, eller hvad dagen impulsivt giver mulighed for.
1.3 Ophold på Ungdomsøen
Ved ophold på Ungdomsøen forventes brugen af almen sund fornuft. Anvendelse af faciliterer er på eget ansvar.
1.4 Beskyttelse af personoplysninger
Ungdomsøens mål er at opretholde det højeste niveau af sikkerhed for vores gæster, kunder og medarbejdere – dette gør sig også gældende, når det kommer til beskyttelsen af personoplysninger.
Når du ønsker at afgive en bestilling på et eller flere af vores produkter, registrerer vi de persondata, som du oplyser i forbindelse med bestillingen. Vi har behov for disse oplysninger for at kunne gennemføre bestillingen og for at kunne administrere dit ophold på Ungdomsøen.
Når du laver en bookingaftale, oplyser du dine personoplysninger og giver os samtykke til at anvende oplysningerne til ovenstående formål.
Vi benytter MailChimp til indsamling og opbevaring af mailadresser samt udsendelse af nyhedsmails. Når du tilmelder dig vores nyhedsservice, giver du samtidig tilladelse til, at dine oplysninger overføres til MailChimp og behandles efter MailChimps privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid vælge at trække dit samtykke tilbage ved at opsige dit abonnement. Dette kan du gøre ved at klikke på linket ”Afmeld nyhedsbrev” i de nyhedsbreve, du modtager fra os.
Ungdomsøen er dataansvarlig og behandler personoplysninger i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Du har til enhver tid ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler om dig. Du kan også bede om berigtigelser eller blokering af oplysninger, som ikke er korrekte. Hvis du gerne vil have indsigt eller har spørgsmål hertil, skal du kontakte Ungdomsøen på e-mail info@ungdomsoen.dk. Derudover har du ret til at tilbagekalde dit samtykke, hvorefter vi sletter dine data, når alle lovmæssige forpligtelser er opfyldt.
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine persondata, eller du vil indgive en klage i den forbindelse, kan du kontakte Ungdomsøen på e-mail info@ungdomsoen.dk.
2. Booking
Du kan booke besøg ved at kontakte os her:
booking@ungdomsoen.dk for private, foreninger og offentlige instanser
konference@ungdomsoen.dk for virksomheder og erhverv
Du kan ringe til os på telefon +45 20 40 59 99 mandag til fredag, mellem klokken 10.00 og 15.00.
Ved reservation:
• Her oplyses virksomhedsnavn, adresse, navn på kontaktperson, telefonnummer, e-mail og ønskede aktiviteter/faciliteter.
• Tilbud med aftalte detaljer samt vilkår og betingelser for booking fremsendes.
• Accepteres tilbuddet af gæsten, returneres en bekræftelse via mail med faktureringsoplysninger og eventuelle detaljer.
• Ved bookinger, som overstiger en værdi af 100.000 kroner, betales desuden ti procent i depositum, og reservationen er hermed bekræftet.
3. Overnatning
Ungdomsøen tilbyder både indendørs og udendørs overnatning. Her er de muligheder, vi tilbyder:
• Sovesale med plads til fire, otte eller ti personer. Det er både muligt at booke en seng på en sovesal eller en hel sovesal til eget brug.
• Sheltere med plads til otte personer. Det er både muligt at booke en plads i et shelter og et helt shelter til eget brug.
• Teltpladser.
3.1 Check-in og check-out
Check-in og check-out foregår ved henvendelse i kiosken.
• Check-in fra klokken 15.00 på ankomstdagen.
• Check-out senest klokken 11.00 på afrejsedagen.
Hvis I ønsker et andet tidspunkt for check-in og check out, aftales dette, når opholdet bookes.
3.2 Leje af sovesale
Vores sovesale er med køjesenge til fire, otte eller ti personer. Bookes der ikke en hel sovesal, foreligger der mulighed for, at den deles med andre gæster.
Der udleves en nøglebrik ved check-in. Det er lejers ansvar at aflevere nøglebrikken tilbage ved check-out. Bortkomne nøglebrikker skal erstattes, og vi forbeholder os retten til efteropkrævning på 1000 kroner per nøglebrik.
Egen sovepose, dyne, pude og sengelinned kan medbringes. Dette kan også lejes, når opholdet bookes eller ved henvendelse i kiosken. Sengelinnedspakker, som er booket på forhånd, udleveres ved ankomst.
Sovesalen afleveres i samme stand som ved ankomst. Se den opsatte nulstillingsliste i sovesalen.
Vi forbeholder os retten til efteropkrævning af rengøring, oprydning, skader eller mangler.
3.3 Leje af shelter
Ungdomsøens udsigtsshelters har plads til op til otte personer og har et strømstik. Bookes der ikke et helt shelter, foreligger der mulighed for, at det deles med andre gæster.
Der kan medbringes egen sovepose og liggeunderlag, eller udstyret kan lejes, når opholdet bookes eller ved henvendelse i kiosken.
Ved hvert shelter er der et bålsted. Et bål må ikke efterlades uden opsyn, og det er først slukket, når gløderne er udbrændt. Brænde kan købes i kiosken.
Shelteret afleveres i samme stand som ved ankomst. Vi forbeholder os retten til efteropkrævning af rengøring, oprydning, skader eller mangler.
3.4 Leje af teltplads
Teltpladsen ligger på bagsiden af øen. Teltplads afregnes per person.
Det er muligt at medbringe eget telt, liggeunderlag og egen sovepose. Det er også muligt at leje udstyret, når opholdes bookes eller ved henvendelse i kiosken.
Ved opsætning af telt:
• Telte opstilles i klynger med maksimalt otte telte. Rundt om klyngen skal der være mindst to meter fri til alle sider. Alle mål er fra pløk til pløk.
• Telte, der ikke opstilles i klynger, skal have en afstand på mindst tre meter målt fra pløk til pløk.
• Ved opsætning af store telte og tipier skal der være en sikkerhedsafstand svarende til teltets højde omkring teltet. Der må højst overnatte 20 personer i ét telt.
Bålfade anbringes med minimum tre meters afstand til telte. Der må ikke laves bål eller bruges åben ild i nærheden af stensætninger og stengærde. Et bål efterlades aldrig uden opsyn, og det er først slukket, når gløderne er udbrændt. Brænde kan købes i kiosken.
Teltpladsen efterlades i samme stand som ved ankomst. Vi forbeholder os retten til efteropkrævning af rengøring, oprydning, skader eller mangler.
3.5 Praktisk information ved leje af shelter og teltplads
Bad og toiletter forefindes ved teltpladsen. Forbrug af el, vand og varme er inklusiv i lejeprisen.
4. Køkkenfaciliteter
Udekøkkener og køleskabe forefindes ved teltpladsen til fri afbenyttelse og skal efterlades i samme stand som ved ankomst. Det samme gælder de omkring på øen opstillede gasgrill. Eget skrald skal medtages og ikke efterlades. Vi forbeholder os retten til efteropkrævning af slutrengøring, hvis dette ikke indfries. Forbrug af el, vand og varme er inklusiv i lejeprisen.
4.1 Foodlab
Ungdomsøens Foodlab er indrettet som et skolekøkken med seks arbejdsstationer og fælles industriovn, opvaskemaskine og køleskabe. Det er muligt at leje én eller flere arbejdsstationer eller hele lokalet alt efter behov. Der er desuden plads til bespisning af op til 60 deltagere.
Hver arbejdsstation er udstyret med en køkkenkasse, som indeholder gryder, pande, praktiske køkkenredskaber samt karklud, viskestykke og rengøringsartikler. Nøglen til kassen udleveres i kiosken og afleveres igen efter brug. Yderligere køkkenredskaber og service er tilgængeligt.
Foodlab og køkkenkasser skal efterlades opryddet og pænt, og alt køkkenudstyr og service skal sættes på plads. Eget skrald medtages og efterlades ikke. Slutrengøring er inkluderet i lejeprisen, men vi forbeholder os retten til efteropkrævning af opvask, oprydning, skader eller mangler .
I særlige tilfælde forbeholder Ungdomsøen sig retten til at flytte arrangementet til andre lokaler.
5. Lokaler
Ungdomsøen tilbyder følgende lokaler:
• Hangar C
• Raketværkstedet
• Gymnastiksalen
• Lille Gymnastiksal
• Fire spisesale
Nærmere beskrivelse kan ses på vores hjemmeside www.ungdomsoen.dk. Forbrug af el, vand og varme er inklusiv i lejeprisen.
Efterlad altid lokalet i pæn stand. Slutrengøring er inkluderet i prisen, men vi forbeholder os retten til efteropkrævning af oprydning, skader eller mangler.
6. Forplejning
Ungdomsøens kiosk findes ved indgangen ved Vestre Poterne. Her kan købes let forplejning, snacks, drikkevarer og hygiejneprodukter.
6.1 Større arrangementer
Det er muligt at booke fuld forplejning gennem vores samarbejdspartnere. Forplejningsdetaljer med mere aftales med Ungdomsøens bookingafdeling.
7. Aktiviteter
7.1. Tilkøb af aktiviteter på øen
Gæster kan tilkøbe diverse aktiviteter både til lands og til vands i kiosken på Ungdomsøen.
7.2 Forudbestilte aktiviteter
Hvis I har forudbestilt aktiviteter på Ungdomsøen, vil bookingafdelingen aftale med jer, om I skal henvende jer i kiosken ved ankomst, eller om I vil blive taget imod af en afviklingsansvarlig på et aftalt mødested.
8. Sejlads
Transport til og fra Ungdomsøen foregår ved sejlads. Her er der en række muligheder:
• Gæstens egen båd
• Rutefart med færge fra Nyhavn
• Anden aktør.
8.1 Gæstens egen båd
Havnen anvendes bedst i dagslys. Efter mørkets frembrud er indsejlingen markeret med rød og grøn lanterne på henholdsvis østre og vestre molehoved. Derudover er der på kajen placeret to hvide båker, der også er markeret med lys, som viser den anbefalede kurs til indsejling.
Ungdomsøens havn består hovedsageligt af rå sten- og betonsider. Husk derfor fendere, når der lægges til.
Det er forbudt at kaste anker i Ungdomsøens havn og rundt om øen. Vi henviser til søkortet.
Kontakt Ungdomsøens kajvagt, hvis der er tvivl om, hvor der må lægges til, eller hvis der er brug for hjælp.
Personer på 30 år og yngre lægger gratis til i Ungdomsøens havn. For personer på 31 år og ældre betales der et havnegebyr per person til kajvagten eller i Ungdomsøens kiosk.
8.2 Rutefart med færge
Ungdomsøen henviser til eksterne aktørers vilkår og betingelser. Samarbejdspartnere kan oplyses ved henvendelse til Ungdomsøens bookingafdeling.
8.3 Anden aktør
Ungdomsøen henviser til eksterne aktørers vilkår og betingelser. Samarbejdspartnere kan oplyses ved henvendelse til Ungdomsøens bookingafdeling.
9. Skader og hærværk
9.1 Skader/hærværk på Ungdomsøens ejendom
Hvis gæster ødelægger eller udøver hærværk på Ungdomsøens inventar, vil gæsten blive opkrævet fuld erstatningspligt jf. Ungdomsøens til enhver tid fastlagte beløb i forhold til skadens omfang. Det er altid Ungdomsøen, der vurderer skadens omfang og fastsætter beløbet.
10. Betalingsbetingelser
Se venligst gældende betalingsbetingelser for hver kategori:
• Betaling ved ankomst
• Privatpersoner
• Foreninger, virksomheder og offentlige instanser
10.1 Betaling ved ankomst
Ved ankomst uden booking skal betaling ske til kajvagten eller i Ungdomsøens kiosk. Betaling kan ske ved Mobilepay. Kontanter modtages ikke.
10.2 Betaling af booking: privatpersoner
Det er muligt at booke og betale for overnatning online på vores hjemmeside. Eventuelle tilkøb kan aftales med vores bookingkontor eller bestilles og betales i kiosken med kort eller mobilepay.
Kontanter modtages ikke.
10.3 Betaling af booking: foreninger, virksomheder og offentlige instanser
• Ved bookinger til en værdi af over 100.000 kroner betales ti procent i depositum for at bekræfte bookingen.
• Fakturaen tager udgangspunkt i bookingbekræftelsen.
• Tilkøb foretaget under arrangementsafvikling vil blive tilføjet den endelige faktura.
• Faktura fremsendes efter endt ophold, og betalingsfristen er syv dage efter modtagelse.
• Indsigelse mod fakturaindhold skal modtages inden betalingsfristens udløb.
10.4 Webshopbetingelser
Der gælder særlige vilkår og betingelser når du/I har booket på Ungdomsøens webshop. Dette er oplyst ved booking.
11. Annulleringsbetingelser
Disse betingelser gælder ikke for ydelser købt via Ungdomsøens webshop.
11.1 Privatpersoner
Annullering skal altid ske skriftligt til Ungdomsøen. Totalannullering, justering, afkortning, omplacering og lignende væsentlige ændringer i forhold til bekræftelsen er alle underlagt annulleringsbetingelserne.
Annullering
• Mere end 45 dage omkostningsfri
• Mellem 14 og 45 dage før arrangementsdato: 50% af den aftalte arrangementspris
• Senere end 14 dage før arrangementsdato: 100% af den senest aftalte arrangementspris
Deltagerantal
Ved booking angives det forventede deltagerantal. Det endelig antal skal oplyses Ungdomsøen senest 14 dage før. Mindre ændringer, optil 5%, kan oplyses indtil 8 dage før.
For reduktion af deltagerantal med mere end 20% gælder følgende betingelser:
- Mere end 45 dage før arrangementsdato: ingen omkostning
- Mellem 14 og 45 dage før arrangementsdato: 50% omkostninger
- Senere end 14 dage før arrangementsdato: 100% omkostning
Flytning
Frem til 45 dage før første opholdsdag kan opholdet omkostningsfrit flyttes med afholdelse senest ét år efter den oprindelige dato. Opholdet kan kun flyttes én gang og kan herefter ikke annulleres. Prisen reguleres i forhold til den valgte dato.
Webshop
Vær opmærksom på at der gælder særlige betingelser for køb i Ungdomsøens webshop.
11.2 Foreninger, virksomheder og offentlige instanser
Annullering skal altid ske skriftligt til Ungdomsøen. Totalannullering, justering, afkortning, omplacering og lignende væsentlige ændringer i forhold til bekræftelsen er alle underlagt annulleringsbetingelserne.
Annullering
• Mere end 45 dage omkostningsfri
• Mellem 14 og 45 dage før arrangementsdato: 50% af den aftalte arrangementspris
• Senere end 14 dage før arrangementsdato: 100% af den senest aftalte arrangementspris
Deltagerantal
Ved booking angives det forventede deltagerantal. Det endelig antal skal oplyses Ungdomsøen senest 14 dage før. Mindre ændringer, optil 5%, kan oplyses indtil 8 dage før.
For reduktion af deltagerantal med mere end 20% gælder følgende betingelser:
- Mere end 45 dage før arrangementsdato: ingen omkostning
- Mellem 14 og 45 dage før arrangementsdato: 50% omkostninger
- Senere end 14 dage før arrangementsdato: 100% omkostning
Flytning
Frem til 45 dage før første opholdsdag kan opholdet omkostningsfrit flyttes med afholdelse senest ét år efter den oprindelige dato. Opholdet kan kun flyttes én gang og kan herefter ikke annulleres. Prisen reguleres i forhold til den valgte dato.
Større arrangementer
Ved større arrangementer vil det altid være annulleringsbetingelserne i den enkelte bookingbekræftelse, som er gældende. Dette vil fremgå af den fremsendte bookingbekræftelse.
Ungdomsøens annullation
Ungdomsøen er berettiget til at annullere aftalen, hvis opholdet ikke kan gennemføres som følge af en hindring, der ikke kan tilregnes Ungdomsøen. Såfremt aftalen annulleres efter denne bestemmelse, kan Ungdomsøen ikke gøres ansvarlig for et eventuelt tab som følge af annullationen.
12. Klagevejledning
Hvis du utilfreds med Ungdomsøens produkt, skal du kontakte bookingafdelingen på booking@ungdomsoen.dk. Ungdomsøen vil altid være interesseret i at finde en løsning på klagepunktet sammen med dig.
Er du ikke tilfreds med det svar, du får på din klage, har du mulighed for at gå videre med din sag til et ankenævn.
13. Lovvalg og værneting
Aftalen er underlagt dansk ret og skal fortolkes i overensstemmelse hermed. Parterne er enige om, at en eventuel tvist skal søges løst i mindelighed ved loyal forhandling.
Såfremt der ikke kan opnås enighed, skal tvisten afgøres ved Københavns Byret som rette værneting.
14. Ordensreglement på Ungdomsøen
På Ungdomsøen må du det meste. Alligevel er der, fordi du er på et gammelt søfort, nogle ting, som vi vil bede dig om at overholde. Dels for din egen og andres sikkerhed og dels for at hjælpe os med at holde øen så ren og bæredygtig som mulig.
Når du besøger vores ø
Du må gerne larme og være forstyrrende, men Ungdomsøen er ægte åben, og der er plads til alle.
Så du skal skrue ned for din musik mellem klokken 22.00 og 7.00, så alle kan få deres søvn. Du kan lave en anden aftale med vores bookingafdeling, hvis du har brug for det.
Du må gerne bade, det er dog på dit eget ansvar.
Du må gerne ryge, så længe du tager hensyn til andre, gør det udendørs og benytter askebægerne.
Når vi går rundt på Ungdomsøen
Da vi er på en ø, skal vi passe ekstra godt på os selv og hinanden. Derfor må du ikke løbe på stensætninger eller på stenene rundt i vandkanten, og du skal holde dig inden for værnene. Hvis du vil ud på moleanlægget, skal du altid tage en ven med.
Pas på vores ø
Vi passer virkelig godt på vores ting på Ungdomsøen, så du må kun bruge indendørs inventar indenfor. Har du brug for en stol eller andet udendørs? Så spørg kajvagten, om du må låne en stol.
Vi rydder altid op efter os selv her på øen, og affald skal i affaldsspande og må ikke graves ned eller brændes. Ungdomsøen er ikke bare noget, vi leger. Det er faktisk noget, vi deler. Det er en udviklingsplatform for fremtiden og samtidig et fortidsminde, vi skal passe på. Tænk dig derfor godt om, når du bruger øen og lad være med at kradse, tegne og ridse i vægge, beton, sten og andre overflader.
Overnatning på Ungdomsøen
Hvis du vil sove på øen, skal det altid meldes i kiosken. I kiosken hjælper vi også med at finde de områder på øen, hvor du må sætte telte og bivuakker op.
Pas på dit telt og dine ejendele. Ungdomsøen har intet ansvar i forhold til ting, der bliver væk, stjålet eller går i stykker.
Bål, ild og stearinlys
Du må kun tænde bål i de faste bålfade. Du kan købe brænde i kiosken. Du må ikke bruge stearinlys, flagermuslygter, fakler eller lignende. Derudover er det ikke tilladt at have åben ild indendørs.
Følg altid Ungdomsøens brandregler:
• Bål og åben ild må kun foregå på udpegede steder og i bålfade.
• Bloker ikke brandveje. Hold eksempelvis ikke døre åbne med stole, kiler eller lignende.
• Der er evakueringsplaner i alle rum. Orientér dig i planerne ved ankomst, og følg altid disse samt personalets anvisninger.
• I tilfælde af en ulykke vil øens varslingsanlæg starte. Følg instruktionerne fra øens personale og varslingsanlægget.
Står du for et arrangement på Ungdomsøen?
Alle aktiviteter skal koordineres og aftales med Ungdomsøens personale forinden.
Generelt skal vi selvfølgelig overholde dansk lov og anvisninger fra Ungdomsøens personale og frivillige. Brud herpå kan medføre bortvisning.
15. Force Majeure mv
Ungdomsøen er ansvarsfri for manglende gennemførelse af et arrangement i det omfang og i den periode dette skyldes naturkatastrofe, brand, strejke, arbejdskonflikt, lockout, myndighedspåbud, krig, oprør, pandemi, epidemi eller andre lignende ekstraordinære begivenheder udenfor Ungdomsøens kontrol. Ungdomsøen følger de til enhver tid gældende anbefalinger og retningslinjer fra myndighedernes vedrørende COVID-19.
Ungdomsøen kan uden at ifalde erstatningsansvar efter eget valg annullere et arrangement helt eller delvist, foretage ændringer i et arrangement eller udskyde et arrangement på ubestemt tid som følge af lovgivning, påbud, anbefalinger eller ændringer heri fra myndigheder i forbindelse med COVID-19 eller lignende epidemi, i det omfang Ungdomsøen vurderer, at det er nødvendigt eller hensigtsmæssigt. Dette gælder, uanset om Ungdomsøen i øvrigt har åbent for besøgende gæster. COVID-19 eller lignende epidemi skal mellem parterne betragtes som force majeure uanset længden af epidemien, og uanset hvad parterne med rimelighed kunne have taget i betragtning på tidspunktet for aftalens indgåelse. Tilsvarende gælder ved øvrige epidemier og tilsvarende ekstraordinære omstændigheder som f.eks pludselig opstået strøm- og vandafbrydelse, som kræver annullering af igangværende- og kommende arrangementer. I disse tilfælde kræver UØ erstatning af skadevoldte.
Ansvar og forsikring
• Kunden er ansvarlig for skader på Ungdomsøens ejendom og inventar efter dansk rets almindelige regler og vil blive afkrævet afregning herfor..
• Ungdomsøen er ikke ansvarlig for hændelige skader eller bortkomst af ejendele mv.
• Ungdomsøen forudsætter, at erhvervskunder har tegnet lovpligtig arbejdsskadeforsikring, der dækker kundens personale i forbindelse med arrangementer, der afholdes på Ungdomsøen.
Revideret juli 2024.