fbpx

Unge udvikler ny demokratiaktivitet

|

Kategorier

Ungdomsøen

Unge Giv-Et-År engagerede har udviklet en ny demokratisk aktivitet til skoleklasser, elever på ungdomsuddannelser, ungeforeninger og andre ungefællesskaber, som kan bookes fra maj. Her skal eleverne skabe øsamfund, indgå alliancer med andre øer og øve sig i at fejle. Aktiviteten skal styrke de unges mod til at stille sig frem og bruge deres stemme, samt give dem lyst til at tage ansvar for hinanden, fællesskabet og udviklingen af vores samfund. Gennem leg og rollespil bliver de unge samtidig tvunget til at reflektere og tage stilling til nogle af de store og aktuelle samfundsproblematikker. 

Eleverne fra 9. a på Ny Hollænderskolen er lige ankommet til Ungdomsøen og bliver straks delt op i tre grupper. Alle grupper får at vide, at de sidder i en redningsbåd på vej til deres nye øsamfund. Redningsbåden er lastet med en masse værdier og basale nødvendigheder for at overleve i deres nye øsamfund.

Hver af værdierne vejer 10 kilo. Men pludselig trækker det op til storm på vandet. De bliver nødt til at smide 100 kilo, altså ti af deres værdier, overbord for at komme frem til deres ø. Hvad er vigtigst nu? Husly eller ytringsfrihed? Ligestilling eller adgang til rent vand? Det er den første udfordring eleverne bliver sat over for, og som de skal blive enige om i den aktivitet, som unge fra Ungdomsøen har været med til at udvikle. Klassen har fået lov til at være den første gruppe unge, der prøver den nye aktivitet, som er udviklet af Ida og Ilias, der bor på øen som Giv-Et-År engagerede, Nanna der er praktikant på Ungdomsøen og Anna, der er ansat som engagementskonsulent.

Ilias har været en af hovedkræfterne bag rammefortællingen for aktiviteten.

“Jeg har spillet rollespil og er et kæmpe legebarn, så det var oplagt for mig at arbejde med den her story-line. Historien og scenarierne man kommer igennem skulle være relevante for en ung person, og scenarierne er derfor meget tæt på virkeligheden, og de ting der sker i samfundet. Gennem rollespillet om øsamfund bliver de unge præsenteret for temaer som landflygtighed, flygtningespørgsmålet,  klimaudfordringer og regeringsmagt. For mig var det ret interessant at præsentere nogle scenarier, hvor man selv bliver sat i de her udfordringer og skal forholde sig til de her store samfundsemner på en anden måde,” fortæller han.

Trygge og legende rammer skal styrke den demokratiske selvtillid

Når eleverne har valgt fundamentet for deres nye øsamfund i den fiktive redningsbåd, så bliver de ledt videre til et rådsmøde for alle de omkringliggende øer, der foregår i Ungdomsøens amfiteater midt på øen. Her bliver de unge udfordret til at stille sig op for at argumentere for deres sag under tidspres og uden at være særlig godt forberedt på den problemstilling, som de pludselig står over for. Og der er en mening med, at man ikke kan nå at forberede sig særlig godt, forklarer Ilias der især har stået for at udvikle aktiviteterne for ørådet.

Da vi udviklerede aktiviteten, startede vi med at se på, hvad det er for nogle udfordringer, der kan ligge i vejen for, at unge ytrer sig og deltager i samfundsdebatter og politiske initiativer. En af de ting jeg har været optaget af, det er undersøgelser omkring unges trivsel og stress, som blandt andet peger på den en præstationskultur i samfundet, hvor en af symptomerne blandt andet bliver, at man skal sige, gøre og være meget ’rigtig’. For mig var det derfor vigtigt at skabe et trygt og legende rum, hvor de unge ikke skal tænke så meget i rigtigt og forkert. Selve øvelsen er at stille sig op foran andre og tale i et debatforum og samtidig er det en øvelse i at bakke hinanden op som gruppe,” fortæller han.

Ilias har derfor gjort en del ud af at gøre rådet til et hyggeligt sted med soveposer, te, bål og snacks, så de basale behov er på plads, og de unge føler sig trygge og godt tilpas. De trygge og legende rammer for aktiviteten er forhåbentlig med til at lære unge at finde modet til at stille sig frem og tale. Måske siger de noget vrøvl, eller noget der faktisk er lidt forkert. Men meningen er, at de opdager, at det ikke gør så meget at lave fejl.

Et af rollespillets vigtigste formål er nemlig at give flere unge mod på at stille sig op og bruge deres stemme andre steder end på Ungdomsøen. I hvert fald var klasselæreren til 9. klassen overrasket over at se, at det var de elever, der aldrig siger noget i timerne, der stillede sig op for at tale på ørådet.

Aktiviteten er udviklet for at styrke unges demokratiske handlemod, men den er også relevant for organisationer, foreninger og virksomheder, der besøger Ungdomsøen. Til maj kommer der også en udgave af aktiviteten til dem over 30 år. Her kommer man til at lære sine kollegaer at kende på nye måder, når man sammen skal udvælge sine grundlæggende værdier for et samfund og blive enige om, hvordan man skal argumentere for sin overlevelse. Aktiviteten er klar til at blive booket fra maj måned, hvor du kan finde den blandt vores andre aktiviteter.