fbpx

Faxehus Efterskole styrker fællesskabet på ø-besøg

|

Kategorier

Skoletilbud

Faxehus Efterskole fra Sydsjælland har pakket taskerne og er draget på eventyr på Ungdomsøen. Den årlige studieretningstur op til efterårsferien blev slået sammen til en fælles tur for alle elever, og fællesskabet er i fokus for både elever og lærere.

Ida på 14 og Liva på 15 år går begge i 9. klasse på Faxehus Efterskoles internationale studieretning. I en vindstille krog under oktobersolen fortæller de om deres tur til Ungdomsøen.
“Der er hyggeligt og uhyggeligt,” siger Liva og henviser til de lange, underjordiske gange, der udgør Middelgrundsfortets indre. Efter ankomsten til øen blev gangene udforsket ihærdigt af de nysgerrige efterskoleelever.
“Vi løb rundt nede på de forskellige gange,” fortæller Ida og fortsætter: “Det er meget hyggeligt, at der lige er et rum, hvor det ligner, at man kan tegne. Man kigger ind, og så er der et kontor, men gangene ligner, at de er forladt.” “Det er en fed kontrast,” tilføjer Liva. 

Ida på 14 år (tv.) og Liva på 15 år (th.) går begge på den internationale linje på Faxehus Efterskole

“Normalt laver vi en studieretningstur hver for sig på det her tidspunkt af året, men i Ungdomsøen så vi en mulighed for at lave det sammen i stedet. I går lavede studieretningerne noget hver for sig,” siger Faxehus Efterskoles viceforstander, Lars Sørensen, og fortæller om besøg på Christiansborg, Christiania, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Planetarium og andre destinationer i hovedstaden. Klokken 14.00 lagde færgen fra kaj i Nyhavn, og de 100 efterskoleelever og lærerstaben var nu for alvor på vej til Ungdomsøen.  

“Den måde, det plejer at være, bliver kastet op i luften. Så der er mulighed for nogle andre konstellationer. Både i personlige relationer og at man kommer til at vise nogle andre ting, end man plejer. Hvis man nu har været en, der har puttet sig lidt, får man nogle andre muligheder for at vise, hvad man kan, frem for at det foregår i et klasselokale, hvor det handler om noget fagligt. Det lægger rammerne på øen rigtigt godt op til,” fortæller Lars Sørensen. 

På Ungdomsøen er der frisk luft og plads til at boltre sig.

At fællesskabet bliver påvirket af en tur til en ø et godt stykke væk fra sin skole, er også noget de to elever har lagt mærke til: “Det er med til at styrke fællesskabet, at man oplever sådan noget her sammen. Det er ikke hver dag, man lige prøver at overnatte på en ø” siger Liva. Hun fremhæver desuden værelsernes placering og udsigt lige ud til vandet, som noget af det, der har gjort størst indtryk på hende. Ida, som er fra Amager, understreger også det vilde i at kunne kigge lige ind til, hvor hun bor. 

Efterskoleeleverne nød at have tid til at gå på opdagelse både inde og ude på øen.

“Det her sted lægger rigtigt meget op til, at man bevæger sig og udforsker. Det, synes jeg, er noget af det bedste. Hvor meget tør man? Der er virkelig nogen, der får overskredet nogle grænser,” siger viceforstanderen. Han håber, at øens særlige rammer, har givet eleverne mulighed for at se hinanden fra nye vinkler, og at de har brugt øen som platform for at skabe en ny form for sammenhold end det, de havde tilbage på skolen. 

Når man spørger ind til, hvad pigerne synes om Ungdomsøen, er svaret klart: “Jeg synes, det er meget frit, og man kan gøre, hvad man har lyst til. Jeg synes, det er en god ide, at man har en ø, hvor man kan lave aktiviteter,” siger Ida, og Liva tilføjer “Ja, en ø, hvor man kan samles omkring de interesser, man har, og kan engagere sig i dem.” “Jeg kunne godt finde på at tage herud med nogle venner og deltage i nogle aktiviteter,” afslutter Ida.